Виховні заходи

Тема: Дорогами історії
Мета: повторити і закріпити матеріал з історії; розвивати вміння застосовувати здобуті знання на практиці, працювати в команді, користуватись історичною картою; розширити світогляд учнів; виховувати стійкий інтерес до історії і Батьківщини.
Форма проведення: інтелектуальна гра-змагання.
Обладнання: карти, портрети історичних діячів, картки з назвами країн, плакати із висловами видатних людей:
Поганий той народ, що не пам’ятає, не цінує і не любить своєї історії. Васнєцов В. М.
Народ умирає, коли стає населенням, а населенням він стає тоді, коли забуває свою історію. Абрамов Ф.
2 команди, обрали капітанів визначилися з назвами, емблемами і девізами.
Хід заходу
Ведучий: Доброго дня всім! Знання і розуміння минулого залишають глибокий слід у свідомості людей, народжують повагу до славних справ предків, а ганебні викликають почуття сорому. Сьогодні ми вирушимо дивовижними дорогами історії. Не випадково епіграфом нашої гри ми обрали висловлювання відомого російського живописця, що написав чудові полотна на теми національної історії і народних казок.
Ми зробимо 3 великі зупинки: Стародавній світ, Середні віки й Новий час відповідно до того матеріалу, який ви вже вивчили з історії.
Нашу гру судитиме компетентне журі (представлення журі).
Запрошуємо команди до представлення (представлення команд).
І. Стародавній світ
1. Конкурс «Цікава картографія»
- За кожну правильну відповідь у всіх конкурсах 1 бал.
- Нанесіть на карту держави Стародавнього світу, позначивши цифрами (список держав додається)
1.    Єгипет
2.    Індійські царства
3.    Китайські царства
4.    Дворіччя (Межиріччя, Вавилон)
5.    Грецькі держави
6.    Карфагенське царство
7.    Македонське царство
8.    Римська держава
2. Конкурс «Бліц»
Відповідає команда, капітан якої першим підніме руку. Команди готові? Починаємо.
Стародавня Греція
1.    Як називався палац царя Міноса на острові Крит, з численними кімнатами і заплутаною системою ходів; з палацом пов’язаний міф про Мінотавра, Тесея й Аріадну? (Лабіринт)
2.    Про яку подію йдеться? У ХІІ ст. до н.е. ахейці здійснили похід проти одного з грецьких царств в Малій Азії, очолюваний царем Агамемноном, оспівана Гомером в поемах «Іліада й Одісея», ахейці перемогли використавши військову хитрість – макет коня. (Троянська війна)
3.    2 найбільші і наймогутніші грецькі держави? (Афіни і Спарта)
4.    Найбільше загально грецьке свято – спортивні змагання на честь богів з 776 р. до н.е. (Олімпійські ігри)
5.    Початок якому виді мистецтва дали щорічні святкування на честь бога Діоніса, що супроводжувалися веселощами і жартами? (театр)
Стародавній Рим
6.    Рада старійшин, найвищий орган державної влади в Римі періоду республіки. (Сенат)
7.    Війни Риму з Карфагеном за панування в морській торгівлі в Середземномор’ї, що отримали назву від латинських слів «кара божа» - пуни. (Пунічні війни)
8.    Найвища винагорода Римської республіки, якою іноді за видатні заслуги і діяння Сенат нагороджував полководця, полягала в урочистому проїзді містом в супроводі всього війська. (Тріумф)
9.    Хто очолив  у 74-71 рр. до н.е. повстання рабів-гладіаторів, що розважали глядачів у цирках смертельними двобоями? (Спартак)
10.          Народний трибун, консул, цензор, претор, верховний понтифік і диктатор Риму, автор сонячного календаря названого його ім’ям, автор фраз «Жереб кинуто» і «Прийшов, побачив, переміг!», міг одночасно робити кілька справ. (Гай Юлій Цезар)
ІІ. Середні віки
3. «Світ навиворіт»
- До вашої уваги 8 запитань 10 карток з назвами країн. Після того як лунає запитання команда має підняти картку з країною про  яку йдеться.
1.    Союз племен, що жив в районі Рейн; поділялись на приморських (салічних) і берегових (рипуарських). Їх родоначальник – Меровей – син простої жінки і чудовиська. Правили 2 династії – Меровінги й Каролінги, а розквіту держава зазнала за Карла Великого. Спадкоємець Карла Великого Людовік Благочестивий розділив її на 3 частини: майбутні Італію, Німеччину і Францію. (Франкська держава)
2.    Територія цієї держави – Балканський п-ів, Мала Азія, Сирія, Палестина, Єгипет, частина Закавказзя. Населення – різні народи, багато греків, тому їх мову використовували як державну. Очолював країну обраний вельможами і військом імператор. Найбільшого розквіту зазнала за Юстиніана. Столицю періодичну захоплювали хрестоносці, а 1453 р. турки зробили її центром своєї держави. (Візантія)
3.    Територія цієї держави складається з 3 частин – Ємен, Недж і Хіджаз – Аравійський п-ів. Уродженець міста Мекка, об’єднав племена в єдину державу і заснував одну з найбільших світових релігій. Після його смерті державою правили халіфи з династія Омеядів і Аббасидів. (Арабський халіфат)
4.    Західна частина імперії Карла Великого, складалася з герцогств і графств. Її король Філіп IV Красивий одним з перших в Європі скликав парламент – Генеральні штати. В результаті Столітньої війни країна повністю була об’єднана Людовіком ХІ з династії Валуа (Франція)
5.    Населення – племена кельтів, саксів, ютів і фризів, але назва за іменем іншого племені. Одна з перших європейських парламентських монархій. «Велика хартія вольностей» - її перша конституція. Середні віки в цій країні завершились війною троянд між Йорками й Ланкастерами, в результаті якої до влади прийшли Тюдори. (Англія)
6.    Держава-імперія утворена Оттоном І Великим. Найчастіше її правителів звали Фрідріхами й Рудольфами, з династій Штауфенів, Габсбургів і Люксембургів. На кінець Середньовіччя це по суті самостійні князівства і міста. Батьківщина книгодрукування. Праламент – рейхстаг. (Німеччина)
7.    Не держава, а частина Європи, корінне населення – вправні мореплавці, сповнені жаги багатства і пригод. Писемність – руни. Природні умови – холодний клімат, ліси і скелясті гори. Саме ці народи першими допливли до Америки, Канади, Гренландії й Ісландії. Їхня міфологія – тролі, 8-ногі літаючі коні, говорящі круки і валькірії. (Скандинавія)
8.    утворилась внаслідок розпаду каганату в центральній Азії. Деякий час знаходилась під владою Тимура, та Магмед ІV в сер. ХІV ст. відновив її незалежність. Територія – Румелія й Анатолія – Європа й Мала Азія. Державні посади – муфтій, візир, уряд – Осяйна Порта, глава держави – султан.
4. Конкурс-вернісаж «Україна в Середньовіччі»
Назвіть імена історичних діячів зображених на портретах.
Ольга                                                   Святослав
Володимир                                    Ярослав Мудрий
Данило Галицький                       Володимир Мономах
ІІІ. Новий час
5. Конкурс «Ти – мені, я  - тобі»
Розтлумачте 6 понять, які оберуть вам суперники на осліп.


Абсолютизм
Біржа
Буржуазія
Великі географічні відкриття
Гугеноти
Громадянська війна
Єзуїти
Капіталізм
Колонія
Конституція
Мануфактура
Монополія
Партія
Промисловий переворот
Революція
Монархія
Республіка
Реставрація
Унія
Фабрика
Фільварок
Урбанізація
Міграція
Контрибуція
Афроамериканці
Пролетаріат
Декабристи


6. Конкурс «Незвичайні імена»
- Деякі діячі залишили помітний слід в історії. За це вони отримали незвичайні імена. Назвіть прізвисько діяча всесвітньої історії Нового часу за його характеристикою.
1. Всесвітній павук. Французький король Людовік ХІ (1423-1483). Проводив політику зміцнення королівської влади в період централізації держави. Плів, як павук павутину, інтриги, заманюючи до своєї сітки та знищуючи супротивників.
2. Король-Сонце. Людовік ХІV (1638-1715). У період його правління були створені умови для посилення абсолютизму.  При його дворі були особливо поширені церемонії і різні пишноти. Придворні іменували його.
3. Корсиканський карлик. Наполеон Бонапар - син небагатого дворянина з о. Корсика, здобув воєнну освіту. Мав невеликий зріст і грандіозні плани на майбутнє. Під час Великої французької революції йому вдалося дістатися влади і перетворитися на кумира і взірець для наслідування – консула й імператора.
4. Залізний канцлер. Отто фон Бісмарк найвидатніший німецький політик ХІХ ст. консерватор і прибічник абсолютної монархії. Об’єднав Німеччину «залізом і кров’ю» і фактично правив нею 20 рр. будучи канцлером і міністром закордонних справ, перетворивши на одну з наймогутніших держав Європи.
7.,,Блеф- конкурс
- Слово блеф означає вигадка, неправда, розрахована на введення кого-небудь в оману. Я намагатимусь ввести вас в оману і по черзі ставитиму питання, що стосуються історії України Нового часу. Ви повинні сказати так абоні. За однозначну відповідь 1 бал, за обґрунтовану 2 бали.
1.    Чи вірите ви, що греко-католицька церква утворилась внаслідок об’єднання католиків з іудеями? (Ні, католиків і православних)
2.    Чи вірите ви, що бабака, Ворона, Коза, Лисиця, Баран, Корж, Часник, Шкода, Загубиколесо, Сторчма вус, Стріляй баба, Неридайзамноюмати, Нелийвода, Півтора кожуха – це козацькі прізвиська? (Так, відображали зовнішню політику чи рису характеру)
3.    Чи вірите ви, що повстання Северина Наливайка – це повстання української шляхти проти польського короля: «Злучилося з ними багато шляхти зубожілої чи вигнаної, або на кару смерті скараної, або помсти спраглої. Маса хлопства збігалася до них»? (Ні, це козацько-селянське повстання)
4.    Чи вірите ви, що 1-ша друкована Біблія церковнослов’янською мовою була видана 1681 р. в острозі І.Федоровим (Так, один з найкращих друків І.Федорова)
5.    Чи вірите ви, що 1-й вищий гуманітарний навчальний заклад в Україні – Києво-Могилянська академія? (Ні, Острозька школа-колегіум)
6.    Чи вірите ви, що назва одного з регіонів Слобідська Україна походить від особливого сорту лободи синьої? (Ні, від назви поселень звільнених від податків)
Підведення підсумків

- От і добігла кінця наша подорож  дорогами історії. Ми обговорили багато  питань, довідались багато нового і цікавого. Адже, не знаючи минулого країни, краю у якому живеш, не можна вважати себе по справжньому освіченою людиною. Дякую всім командам за чудову гру. Для оголошення підсумків гри і нагородження переможців слово надається журі…Бажаємо всім успіхів у подальшому вивчені історії. 
 Україна – наш спільний дім
Мета: формувати національну свідомість, систему моральних цінностей, повагу до прав і свобод інших людей; навички спільної діяльності. Розвивати почуття патріотизму, гордості за свою Батьківщину, бажання стати її захисником, справжнім громадянином. Виховувати свідомого, компетентного громадянина, який є соціально і політично активною особистістю, здатною до саморозвитку і самореалізації в демократичному суспільстві, повагу до історичної спадщини українського народу.
Обладнання: назви зупинок, герб, прапор, Гімн, карта України, верба і калина, цукерки з побажаннями.
Форма проведення: уявна подорож.
Хід заходу
І. Оголошення теми
Промайнуло літо і сьогодні ми розпочинаємо новий навчальний рік. Цього року ми відзначаємо 20-ту річницю незалежності України. Пропоную вам здійснити заочну подорож «Україна – наш спільний дім», щоб дізнатись, яка вона наша Батьківщина і хто такі українці.
ІІ. Основна частина.
1.Зупинка «Національні символи України»
-         Які державні символи України ви знаєте?
Герб, прапор і Гімн – це національні символи України, які мають давню й цікаву історію.
Символ – це предмет, який характеризує державу, відбиває її побут, традиції, історичне минуле, прагнення народу.
Золотий тризуб на блакитному тлі – символ влади. Він зустрічається на монетах Київської Русі, зокрема Володимира Великого. Герб – це частина князівської корони. Число три здавна вважалось магічним. А ще тризуб означає триєдність життя. Це Батько, Мати, Дитя, які символізують Силу, Мудрість і Любов.
Прапор України теж має давнє походження. Поєднання двох кольорів – синього і жовтого – використовувалось на гербах і прапорах нашого народу ще за княжої доби. Жовтий – це колір пшеничного лану, хліба, зерна, що дарує життя всьому на землі; колір жовтогарячого сонця. Блакитний – колір неба, води.
Національний гімн – це урочиста пісня, що символізує нашу державну єдність. Понад століття тому його створили поет П.Чубинський та композитор М.Вербицький. гімн виконують на всіх урочистих подіях у державі.
2. Зупинка «Народні символи України»
Майже у всіх народів є улюблені рослинні символи. Коли ми говоримо про нашу Україну, то не уявляємо її без верби і калини.
Калина – найулюбленіший в Україна кущ. Народна легенда розповідає про красиву дівчину, що тікаючи від татар розірвала червоне намисто і з тих намистинок виросли прекрасні кущі з червоними кетягами.
Щоб роду не було переводу, калину садили біля хати. Кущ калини біля материної хати – не тільки окраса, а й наш духовний символ, наша спадщина. Ця рослина відігравала неабияку роль у весільних обрядах: з неї плели гірлянди, прикрашали світлиці, весільні столи, коровай. Калинові букети ставили перед молодими, бажаючи їм вічної краси і міцного кохання.
Калина – символ краси, кохання, рідної землі, нашої прекрасної України.
Про скромну вербу написано чимало, їй присвячені прислів’я і приказки, пісні і вірші.
-         Пригадайте прислів’я і приказки про вербу.
(Де верба, там і вода. Будь високий, як верба, а багатий, як земля.)
Ще тільки зійшов сніг, ледь пригріло сонце, а верба вже поспішає привітати світ з весною, даруючи пухнасті котики. Дерево, що зацвіло першим, здавна шанували в Україні. Верба символ краси, суму і позначка води на землі. «Де срібліє вербиця, там здорова водиця,» - говорить народне прислів’я, бо це дерево природний фільтр води від домішок. Навіть важко уявити українське село без верби.
Українці здавна вважають вербу святим деревом і шанують його. Останню неділю. Перед Великоднем називають Вербною. Цього дня в церкві святять вербові гілочки і похльостують одне одного, приказуючи:
Не я б’ю, верба б’є,
Не будь сонливий,
До роботи лінивий.
Будь здоровий, як вода.
Рости, як верба.
Люди вірили в чародійну силу живої верби. Вона мала дати здоров’я і достаток. Освячену вербу зберігали весь рік і використовували як засіб від дитячих хвороб, граду. Верба дуже живуча. Устромиш гілочку у землю – виросте дерево. Верба – символ неперервності життя, символ України. Вона красива й ніжна, невибаглива й корисна.
3. Зупинка «Народні звичаї і обряди».
Кожна держава має свої народні символи. Україну ми не уявляємо без її прекрасних вишивок. Українців пізнають за їхніми барвистими костюмами, за вишиваними  сорочками. Ми не уявляємо української хати без вишитого рушника. Від давнини і до сьогодні в радості і в горі рушник – невід’ємна частина нашого побуту. Без рушника, як і без пісні, не обходилося народження, одруження, смерть людини. Рушник висів в кожній хаті. Ним витирали руки, накривали хліб, паску чи яблука, коли несли святити в церкву.
Весільний рушник, як і весь посаг, кожна дівчина готувала собі сама. Мати ще з малку навчала дочку вишивати.
З хлібом-сіллю на рушнику у нас зустрічають гостей. Рушник пройшов крізь віки, він і досі символізує чистоту почуттів, глибину безмежної любові до своїх дітей, до всіх, хто не черствіє душею.
Рушник передавали як оберіг з роду в рід, з покоління в покоління.
-         А як ви гадаєте, де вішали рушники в оселях?
Над вікнами, над дверима й на покутті. Таким чином, рушники були оберегами від усього злого, що може зайти в дім.
«Хай стелиться вам доля рушниками!» - казали, бажаючи людині щастя.
Коли син вирушав в далеку дорогу, мати дарувала йому рушник, як оберіг від лиха.
4. Зупинка «Народні свята»
Ми, українці, свою духовну культуру почали творити ще до прийняття християнства, коли наші пращури обожнювали природу. Тому більшість звичаїв, свят у календарі найчастіше пов’язані саме з порами року.
-         Які народні свята ви знаєте?
Свято Андрія (13 грудня), зберегло в народі назву Калита. Ще за дохристиянських часів цим святом зимового сонця розпочиналися найвеселіші молодіжні вечорниці, що визначало поворот небесного світила на весну (до Різдва). Згодом 13 грудня стали називати святом Андрія Первозданного – апостола, що приніс Христову віру на Руську землю. Цей день пов’язав давні традиції нашого народу і православні святці.
На Андрія дівчата продовжували ворожіння, розпочаті ще на Катерини, щоб дізнатися про свого судженого.
Визначним святом нашого народу є Святе Богоявлення, Хрещення Ісуса Христа, відоме в народі як Водохреща, або Йордан (19 січня). Святкування відбувалось на річці. Парубоча громада прорубувала в річці ополонку, випилювала з льоду великий хрест, ставила його над ополонкою й обливала буряковим квасом, щоб був червоним. Біля хреста також із льоду будували престол і прикрашали його аркою з ялинових і соснових гілок  -«царськими вратами». Після святкової молитви священик тричі вмочував у воду срібного хреста. Потім люди набирали з цієї ополонку воду, вважалося, що перша вода найбільш цілюща. Свячену воду смакували, змочували очі, щоб добре бачити, вуха, щоб чути лише добрі і славні вісті, лоба, щоб мудрішим бути. Пляшечка з йорданською водою впродовж року стояла під образами. Нею обтирали дітей, щоб лікувалися від хвороб та були здоровими, як вода. Додому зі свяченою водою найбільш поспішали дівчата – хто першою занесе в хату свячену воду, тій судилась щаслива доля.
Свято Масляної в Україні називали ще Колодкою. Масляні розваги тривали тиждень. У «зустрічний» понеділок жінки збирались у корчмі і «справляли Колодку». На стіл клали поліно, обмотували його ганчір’ям, давали ім’я Колодка і святкували народини. У вівторок її хрестили, у середу справляли похрестини, у «широкий» четвер Колодка помирала у п’ятницю її годилося поховати, а в суботу трошки потужити за нею і справити поминки.
З понеділка до неділі відзначали жіночу Колодку, а в неділю гуляла молодь. Дівчата збирались в одній хаті і варили вареники, якими частували хлопців. Дівчата чіпляли чіпляла хлопцям на сорочки гарно вишиті хустинки – натякали, що парубок їм до вподоби. На Великдень він віддячував дівчині, даруючи стрічку. Потім закохані обмінювались писанками і христосувались, ставши вже парою.
Основними стравами на Масляну були вареники із сиром, оладки, млинці і сирники. На частування запрошували багато гостей. Уважалось, чим більше народу завітає до хати протягом святкового тижня, тим більше щастя буде в родині.
Благовіщення Пресвятої Богородиці – одне з наурочистіших свят весни (7 квітня). У народі до нього ставились з особливою пошаною, вважалось, що цього дня Господь благословляє всі рослини. На Благовіщення не можна працювати, за повір’ям, навіть птахи в цей день гнізд не в’ють. Здавна на Україні побутувала така прикмета. Якщо на Благовіщення дівчині пощастить знайти квітку первоцвіту, то вона може сподіватись, що протягом року вийде заміж. Зірвану квітку слід покласти за пазуху й тримати до Великодня, коли вперше заспівають «Христос Воскрес!». А після цього необхідно покласти первоцвіт за образи – на щастя.
5. Зупинка «Ми - українці»
24 серпня 1991 р. ВР України урочисто ухвалила Акт проголошення незалежності України. Україна стала самостійною державою.  З цього дня минуло 20 років. Для історії це зовсім небагато. Та як довго наш народ ішов до цього свята!
У нас є всі підстави пишатися тим, що наша Батьківщина мала славні періоди історії, справді легендарних героїв, мужньо переживала найважчі випробування і не скорилася. Ми можемо пишатися тим, що Україна ніколи не поневолювала інших народів, а лише захищала себе.
Український народ довго йшов до омріяної незалежності. 1 грудня 1991 р. понад 90 % громадян, які взяли участь у Всеукраїнському референдумі, висловились за незалежність України і довели світові, що прагнуть жити у своїй державі. Так розпочалася нова сторінка в історії розбудови незалежної України.
28 червня 1996 р. прийнято одну з найдемократичніших конституцій. Цього ж року введено національну валюту.
В умовах незалежності нашої держави ви, сьогоднішні учні – майбутнє України, маєте можливість жити під мирним небом у країні, де панує право і соціальні гарантії, де кожна людина може себе реалізувати. То ж знаннями, працею, здобутками підносьте її культуру, досягненнями прославляйте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте свій народ і його мову. Шануйте себе і свою гідність, і шановані будете іншими.
Вправа «Осінній подарунок»(букет калини, прикрашений цукерками, до кожної з яких прикріплене чудове побажання на новий навчальний рік)
Зірвіть, будь ласка свою цукерку, прочитайте гарне побажання і з’їжте зернятко калини. Подивіться на кісточку калини, яка є в кожній ягідці. Зверніть увагу, що кісточка має вигляд серця. Тож нехай і ваші сердечка служать рідній Україні, для її людей.
Що ти знаєш про Україну?
Вікторина до Дня Соборності і Свободи
Мета: поглибити знання учнів про Україну; формувати національну свідомість школярів, виховувати патріотів рідної держави; розвивати пізнавальні інтереси.
Хід заходу
Вступне слово
22 січня наша держава відзначає вже традиційне свято – День Соборності і Свободи – як згадку про два найбільші здобутки українського народу – волю і єдність. Сьогодні пригадаємо головне, що повинен знати кожен з нас про свою Батьківщину.
Ознайомлення з правилами проведення вікторини.
 Запитання:
Географія
  • Яка площа України? 603,7 тис. км2
  • На якому континенті розташована Україна? Європа
  • З якими країнами межує Україна? 7-Росія, Білорусь,  Угорщина, Словаччина, Румунія, Польща, Молдова.
  • Які моря омивають Україну? Чорне і Азовське.
  • Найбільша ріка України? Дніпро
  • Найвищий водоспад України? Шипіт
  • Найбільше і найглибше озеро України? Світязь і Синевир
  • Який клімат України? Помірний, Пд. берег Криму - сібтропічний.
  • Які міста мають населення понад 1 млн. ? Київ, Донецьк, Дніпропетровськ, Одеса, Харків.
  • Які гори є в Україні? Карпати і Кримські.
  • Найвища точка України? Говерла - 2061 м.
  • Найвища точка Кримських гір? Роман-Кош - 1545 м.
  • На скільки областей поділяється УКраїна? 24 і  АРК.

Історія
  •        До яких племен належать українці? Слов’яни
  •        В якому столітті утворилась перша українська держава Київська Русь?  ІХ ст.
  •        Які династії правили на Русі? Києвичі і Рюриковичі
  •        Який князь запровадив християнство на Русі? Володимир Великий
  •        Перша письмова історія українських земель ? «Повість минулих літ» Нестора
  •        Засновник 1-ї бібліотеки на Русі? Ярослав Мудрий
  •        Яким століттям датована 1-ша письмова згадка назви «Україна»? 1187 р. – ХІІ ст.
  •        До складу яких держав входили українські землі в  XIV-XVIII ст.? Московське царство, Польща і Литва – Річ Посполита, Угорщина, Кримське ханство
  •        Що означає слово «козак»? вільна озброєна людина
  •        Що означає слово «Січ»? укріплене поселення козаків з частоколом
  •        Засновник 1-ї Січі? Дмитро Байда Вишневецький
  •        Хто очолював козаків? Кошовий, гетьман
  •        Символи влади в козаків? Клейноди – булава. Бунчук, печатка, пірнач, корогви
  •        До складу яких держав входили українські землі в  кін. XVIII – ХІХ ст.? Російська і Австрійська (Австро-Угорська з 1867 р.) імперії, Угорщина
  •         В яких містах знаходяться 3 найстаріші українських університети? Львів 1661 р., Харків 1805 р., Київ 1834 р.
  •        Українська держава проголошена в Києві під час революції 1917-18 рр.? Українська Народна Республіка
  •       1-й Президент України? М.Грушевський
  •         Подія, що відбулась 22 січня 1919 р. на Софійському майдані в Києві? Акт Злуки Української Народної Республіки і Західноукраїнської  Народної Республіки
  •        До складу якої держави входили українські землі з 1922 по 1991р.? СРСР
  •        Голодомор в Україні. 1932-33 рр.
  •        Коли відбувались події Великої Вітчизняної війни? 1941-1945 рр.
  •        Що сталося 26 квітня 1986р. Аварія на ЧАЕС. 
  •      Проголошення незалежності України. 24.08.1991р.
  •         1-й Президент незалежної України. Л.Кравчук
  •        Основний закон нашої держави. Конституція
  •       За державним устроєм Україна… республіка
  •         Вищі органи влади в Україні. Президент, Верховна Рада, Кабінет Міністрів.
  •        Українська національна валюта. Гривня
  •        Державні символи України. Герб - тризуб, гімн «Ще не вмерла Україна…» і  жовто-блакитний прапор
  •       Народні символи України. Верба і калина, вишиванка.
  •       Назвіть державні свята в Україні.  1 січня - Новий рік, 7 січня - Різдво, 8 березня – Міжнародний жіночий день, Великдень, 1-2 травня - День міжнародної солідарності трудящих, 9 травня - День Перемоги, Трійця, 28 червня - День Конституції і День Незалежності - 24 серпня
  • Література
  •        1-й твір української живою народною мовою? «Енеїда» І.Котляревського
  •        Найвідоміший український поет, твори якого,  перекладені багатьма мовами світу, закликали до боротьби з кріпацтвом, за волю України. Т.Шевченко
  •        Український каменяр, поет і прозаїк, автор великої кількості наукових праць, що своїм словом закликав позбутися імперських пут. І.Франко
  •        В прізвищі цієї поетеси – назва нашої держави. Леся Українка.
  • Відомі українці сучасності
  •        Конструктор найбільшого в світі транспортного літака АН-124 «Руслан». Олег Антонов
  •       Український лікар, хірург, що першим почав лікувати вади серця. Микола Амосов
  •        Український письменник і кінорежисер, чий фільм «Земля» входить до 10 найкращих фільмів всіх часів і народів. О.Довженко
  •        Один з найвідоміших українських акторів, виконавець ролі Тараса Бульби в однойменному фільмі Володимира Бортка. Богдан Ступка
  •        1-ша переможниця від України на Євробаченні. Руслана
  •        Легкоатлет, автор світових рекордів зі стрибків у висоту з жердиною, голова Національного олімпійського комітету України. Сергій Бубка
  •         Прославлені українські брати-боксери. Віталій і Володимир Клички
  •        Українська багаторазова олімпійська чемпіонка з плавання. Яна Клочкова.
  •        Український чемпіон світу з шахів за версією ФІДЕ. Руслан Паномарьов
  •        Футболіст, володар «Золотого м’яча», виступав за команди «Динамо», «Мілан», «Челсі», капітан збірної України. Андрій Шевченко.
  •       Два найвідоміші футбольні клуби України. «Динамо» і «Шахтар»
  •        Клуб чемпіон України з хокею. «Донбас»
  •        Спортивна подія, що відбудеться в Україні та Польщі влітку 2012 р. ЄВРО 2012

Підведення підсумків.
Нагородження переможців.
Заключне слово.
Наша Батьківщина для нас найкраща. Ми її доньки і сини маємо зберегти і примножити найкраще, що маємо – це єдину, цілісну і неподільну вільну Україну. Тож будьмо свідомими українцями, пам’ятаймо, що лише в єдності дій і соборності душ можемо досягти спільної мети – побудови економічно й духовно багатої, вільної і демократичної України, якою пишатимуться наші нащадки.


Житомирщина – мій рідний край, земля благословенна
Гра-вікторина
Мета: узагальнити, розширити, поглибити й закріпити знання учнів про рідний край; виховувати повагу й любов до рідної землі.
Обладнання: тематичні ілюстрації й портрети земляків.
Проведення заходу
«Ой чи так красно в якій країні,
Як тут, на нашій рідній Волині?!»
Леся Українка
22 вересня наша мала Батьківщина, земля жита й миру,  відзначатиме 75 річницю свого утворення. Пропоную й вам долучитись до цієї непересічної події і прийняти активну участь в нашій грі-вікторині. Вам будуть запропоновані запитання, що дозволяють скласти уявлення про історію, географію, природу й культуру нашого краю.
Готові? Вперед!
1.                   Коли на нашій території з’явились перші поселення людей? Палеоліт – давній кам’яний вік.
2.                   Сліди яких археологічних культур виявлені на території області? Трипільська, Черняхівська, Корчацько-Пражська, Лука-Райковецька.
3.                   Які слов’янські племена населяли територію краю? Поляни, деревляни.
4.                   Назвіть основні заняття слов’ян на нашій території? С-г, тваринництво, промисли і ремесла (гончарство, ткацтво, прядіння, скляне виробництво).
5.                   До складу якої держави входив край в ІХ-ХІ ст.? Київська Русь.
6.                   З яким містом краю пов’язана легенда про помсту княгині Ольги деревлянам? Іскоростень.
7.                   Місто, що в Повісті минулих літ згадується як «град Вручий», центр древлянської землі після розорення Коростеня Ольгою, розташований храм Св.Василія, на освячені якого був присутній Микола ІІ. Овруч.
8.                    Назвіть найдавніші міста краю. Коростень, Овруч, Житомир.
9.                    У складі якої держави перебували наші землі в XIV-XVст.? Литва
10.              Місто, районний центр на р.Тетерів, за 29 км від Житомира. На автомагістралі Київ-Львів, перша згадка – 1499 р., 1565 р. продане Івану Олізару. Коростишів.
11.              У складі якої держави перебували наші землі в XVI-XVIII? Річ Посполита.
12.              Селище міського типу на р.Уборть, засноване київським князем Олегом і називалось Олегськом, в якому збереглась пам’ятка архітектури XVI ст. Миколаївська церква. Олевськ.
13.              З яким містом області пов’язані дії війська Ю.Хмельницького і Слободищанська угода 1660 р.? Чуднів.
14.              З яким повстанням пов’язане с. Кодня? Коліївщина 1768р.
15.              В якому місті краю знаходиться монастир і кляштор босих кармелітів, де було ув’язнено С. Палія та костьол Св. Варвари, де вінчався французький письменник О. де Бальзак? Бердичів.
16.              Назвіть гетьманів козацької України – наших земляків. І.Самойлович, І.Виговський.
17.              До якої держави відійшла територія Житомирщини після 3-го поділу Польщі 1795р.? Російської імперії.
18.              Місто на р. Ірші в якому гостював у матері відомий вчений і мандрівник М.Миклуха-Маклай, нині діє фабрика банкнотного паперу. Малин.
19.               Місто на р.Случ в якому розташовувалася штаб-квартира М.Кутузова, а 1871р. народилася поетеса Леся Українка. Новоград-Волинський.
20.               До якої адміністративної одиниці входила Житомирщина в складі Російської імперії? Волинська губернія.
21.              Яке місто було центром Волинської губернії? Житомир.
22.              В якому році утворено Житомирську область? 1937р.
23.              Яка площа Житомирської області? 29,9 тис. км²
24.              Яке місце за площею посідає наша область в Україні? 5.
25.              В якій частині України розташована Житомирщина? На півночі Правобережної України.
26.              Назвіть сусідів області. Гомельська обл. Білорусі, Рівненська, Хмельницька, Вінницька і Київська області.
27.              Де розташований географічний центр Житомирської області? с.Камяний Брід Володарськ-Волинського району.
28.               Протяжність Житомирщини з заходу на схід – 170 км, з півночі на південь – 230 км. Які країни Західної Європи можна перетнути, подолавши таку відстань? Нідерланди, Швейцарія, Монако, Люксембург.
29.              Назвіть геологічну пам’ятку природи, розташовану в овруцькому районі, найвища точка області – 316 м. над рівнем моря. Словеченсько-Овруцький кряж.
30.              В якій природній зоні розташована область? Мішаних лісів і лосостепів.
31.              На території Житомирщини протікає 221 річка. Яка головна річка області? Тетерів.
32.              Назвіть найбільші річки області. Тетерів, Гнилопять, Гуйва, Ірша, Ірпінь, Здвиг, Прип’ять, Уборть, Уж, Словечна, Уж, Норин, Жерев, Случ.
33.              Назвіть головне багатство наших лісів – копитних ссавців. Лось, олень благородний, козуля, дикий кабан.
34.              Найбільший гризун області: довжина тіла без хвоста – 1м, хвіст – 35 см, маса тіла 35 кг, живе до 40 років колоніями, будує греблі. Бобер.
35.              Як характеризують фізико- й економіко-географічне положення Житомирщини? Вигідне.
36.              Скільки районів в складі області? 23.
37.              Назвіть міста області з населенням понад 50 тисяч осіб? Житомир, Бердичів, Коростень, Новоград-Волинський.
38.              міське чи сільське населення переважає в області? Міське – 55,8%.
39.              Національний склад Житомирщини – більше 100 національностей, а кого найбільше? Українців – 96%.
40.              В області 19,5% населення до 18 років, 24,5% - пенсійного віку, а скільки працездатного населення? 55,1%.
41.              Назвіть відомого російського письменника, автора творів «Діти підземелля», «Сліпий музикант», «Історія мого сучасника», що жив в Житомирі в 2 пол. ХІХ ст. В.Короленко.
42.              Засновник практичної космонавтики, відомий конструктор, що керував 1-м польотом людини в космос, що народився в Житомирі. С.Корольов.
43.              Культурний, церковний і освітній діяч, письменник з Брусилова, митрополит української греко-католицької церкви. І.Огієнко.
44.                Батьківщиною яких двох відомих музикантів – композитора і піаніста – є місто Житомир? Б.Лятошинський і С. Ріхтер.
45.              В якому з районів області розташоване с.Неділище – батьківщина народної артистки України, українського соловейка Ніни Матвієнко. Ємільчинському.
Великий син українського народу Іван Огієнко писав:«Немає в людини нічого милішого над свою Батьківщину, над свою рідну землю. Де, хто народився, де провів свої безтурботні дитячі роки, до тієї землі прив’язується  він усією душею на ціле життя.» Любімо, знаймо і вивчаймо й ми свою рідну землю, свою маленьку батьківщину – Житомирщину.
Підведення підсумків. Нагородження переможців.

Велика Вітчизняна війна
Вікторина
Мета: узагальнити, розширити, поглибити й закріпити знання учнів про Велику Вітчизняну війну; формувати інтерес до минулого своєї країни, краю, виховувати повагу і вдячність до учасників війни, почуття патріотизму і гордості за подвиг українського народу в роки війни.
Обладнання: тематичні ілюстрації, вислови відомих людей про війну
Ніколи не було хорошої війни або поганого миру.
Б.Франклін

Одна смерть – це трагедія, мільйон смертей – це статистика.
Й.Сталін

У війні не буває переможців – лише переможені. А.Чемберлен


Або людство покінчить з війною, або війна покінчить з людством.
 Дж.Кеннеді


Для тих, хто воював, війна ніколи не закінчується.
К.Малапарте.
Проведення заходу
Вступ
Друга світова війна – найтрагічніша подія історії ХХ ст. в ній брали участь понад 60 держав світу, на теренах яких мешкали 80% населення Землі. В ході війни було знищено колосальні матеріальні і культурні цінності, загинуло 65-67 млн. чол..
Друга світова війна розпочалась 1 вересня 1939р. нападом Німеччини на Польщу. При владі в Німеччині знаходився А.Гітлер і націонал-соціалістична партія, що мала на меті захоплення життєвого простору для арійської раси (німців) і знищення ряду народів Європи. Фюрер Німеччини А.Гітлер закликав солдат вермахту нещадно знищувати нижчі раси, беззаперечно виконувати накази в ім’я світлого майбутнього великої Німеччини.
У Другій світовій війні Німеччину підтримували Румунія, Італія, Угорщина і Фінляндія.
До середини вересня 1939 р. німецькі війська окупували Польщу і підійшли до Західної України. За договором Про ненапад між Німеччиною і СРСР, цю територію було приєднано до радянської України.
Ці події історики називають І періодом Другої світової війни. Наступні ІІІ періоди пов’язані з Великою Вітчизняною війною.
Давайте перевіримо свої знання цієї водночас трагічної і героїчної сторінки нашої історії.
Основна частина
1.   Коли розпочалася Велика Вітчизняна війна? 22 червня 1941 р.
2.   Коли німецьким військам вдалося захопити всю територію України? 22 липня 1942 р.
3.   Міста, що найдовше оборонялись були удостоєні звань місто-герой. На території України їх 4. Назвіть їх. Київ, Одеса, Севастополь, Керч.
4.   Як називалась армія СРСР та хто її очолював? Червона Армія, Й.Сталін
5.   На території України було встановлено окупаційний режим. Як він називався? «Новий порядок»
6.   Окупаційна влада поділила територію України на рейхскомісаріат «Україна», дистрикт «Галичина», область «Трансністрія» і прифронтову зону. Для забезпечення втілення своїх планів влада використовувала каральні органи. Як вони називалися? Гестапо (поліція), СС (збройні загони), СД (служба безпеки).
7.   Крім окупаційної  адміністрації, були створені допоміжні з осіб, які бажали співпрацювати з нацистами. Це – бургомістри  в містах, голови – в районах. Хто представляв в німецьку владу в селах? Старости і допоміжна поліція.
8.   Широко використовувалася праця мирного населення.  Зокрема, людей вивозили до Німеччини та окупованих країн як робочу силу. Як називають цих людей? Остарбайтери.
9.   Для військовополонених, євреїв і незгідних з новою владою було організовано спеціальні установи, де їх використовували як робочу силу і знищували. Як їх називають? Концтабори.
10.         Назвіть 2 течії антифашистського Руху Опру в  Україні? про радянська – партизани і націоналістична – ОУН-УПА.
11.         Назвіть основні способи боротьби радянських партизанів. Партизанські загони, підпільні організації, саботаж, диверсії і бойові дії.
12.         Командирів яких партизанських загонів ви знаєте? С.Ковпак, С. Руднєв, О.Сабуров, О.Федоров.
13.         Яку організацію створили українські націоналісти для боротьби з німецькими окупантами і радянською армією, яку також вважали окупантами? УПА.
14.         Назвіть лідерів українського націоналістичного руху під час війни. С. Бандера, А.Мельник, Я.Стецько
15.         Які партизанські загони і підпільні організації діяли на території нашого району? Під командуванням А.Цендрівського, підпілля в Коростишеві на чолі  з І.Музикою і М.Шкляруком, підпільні групи в селах, Коростишівська комсомольська  підпільна організація О.Жиляєва.
16.         Що вам відомо про патріотичний вчинок жителів Квітневого пов'язаний з льотчиком Михайлом Коритовим? Колгоспники Іван і Надія Кузьменко врятували від смерті М. Коритова. У червні 1942р. літак червоноармійця було збито німцями неподалік автотраси біля села Царівки. Отямившись, 20-річний юнак через три дні дістався до поля на краю села, де його знайшла Надія Василівна Кузьменко. Жінка допомогла йому забратися на підводу, замаскувала й повезла до своєї  хати, де виходжувала хлопця, як рідного. А через 2 тижні на її подвір’ї з’явились староста з німцями. Вороги звинуватили Надію Василівну в тому, що переховує «рус-пілота»: пораненого хлопця знайшли на горищі.
Хлопця повезли у табір для полонених у Житомирі. Але відчайдушна жінка не могла з тим змиритися. Вона дістала довідку, що потерпілий  –  її син, й невдовзі забрала його додому. Підлікувавшись, Михайло повернувся на фронт.
Після війни у Квітневому відбулась зворушлива зустріч М.Коритова зі своїми рятівниками. У мирний час відважний військовий льотчик працював директором школи в Кишиневі. Родина Надії Кузьменко стала для нього рідною.
17.         Назвіть найбільші битви  Великої Вітчизняної війни. Оборона Києва, Севастополя, Одеси,  Керчі, Ленінграда; Смоленська битва липень-вресень 1941р. – зупинено наступ на Москву;Сталінградська – найбільша 19 листопада 1942р.-2 лютого 1943р.,створила умови для корінного перелому, німецька армія зазнала непоправних втрат, підірвано престиж в очах союзників; Курська 5-12 липня – зламано військову могутність Німеччини, корінний перелом у ході Другої Світової війни;битва за Київ; Берлінська операція.
18.         Коли було повністю звільнено територію України? 28 жовтня 1944 р.
19.         Як називались найпопулярніший радянський танк і зенітно-ракетна установка? Т-34 і «Катюша»
20.         Назвіть найвищу державну нагороду СРСР Великої Вітчизняної війни. Герой радянського союзу.
21.         Цього титулу удостоєні 2072 українці (в нашому районі - 7), 32 українці стали Героями двічі, а один льотчик-винищувач – тричі. Чи відоме вам його ім’я? Іван Кожедуб.
22.         Українці боролися проти гітлерівської Німеччини на фронтах і в тилу. Було винайдено автоматичне зварювання корпусів танків, виплавка броньованої сталі, вдосконалено ракети і радіолокатори, розроблено ефективні заходи лікування ран, інфекцій і травм. Письменники і поети працювали в тилу і створили агітаційну групу, що виїжджала на фронт і своїми виступами підіймала бойовий дух радянських воїнів. Назвіть цих українських письменників і поетів. М.Бажан, П.Тичина, М.Рильський, В.Сосюра, О.Головко, М.Стельмах, С.Скляренко, Л.Дмитренко.
23.         Назвіть останню бойову операцію Великої Вітчизняної війни. Берлінська операція 16 квітня – 8 травня 1945 р. Німеччина капітулювала
24.         2 вересня 1945 р. капітулював останній союзник Німеччини – Японія, завершилась Друга Світова війна. А коли ми відзначаємо День Перемоги? 9 травня.
Підведення підсумків. Нагородження переможців.
Заключне слово вчителя
Після завершення Великої вітчизняної війни минуло понад шість десятиліть. Усе менше залишається з нами її учасників. Честь їм  і шана! Вічна слава загиблим і хай не згасає пам'ять про героїв!
«Патріотизм – це актуально?»
Мета: поглибити знання учнів про історію, природні ресурси, культурну спадщину України; формувати культуру взаємовідносин між людьми, повагу до традицій і звичаїв українського народу; виховувати почуття патріотизму; сприяти розвитку пізнавального інтересу.
Обладнання та оформлення: Державний Прапор України; класна кімната (зал) прикрашена повітряними кульками, елементами народної символіки; проектор, комп’ютер; записи музики; мультимедійна презентація.
Форма проведення: ток-шоу

Хід заходу
1.     Організаційний етап
2. Мотивація навчально-виховної діяльності учнів. Оголошення теми уроку.
3. Основна частина
Народе мій, пишаюся тобою:
Моя душа – частинка твого «Я».
Красою правди у святім двобою
Понад Майданом сонця лик сія.
Є нація! Хай знають всі у світі:
Ми є! Народ піднявся із колін!
І переможно сонце правди світить,
Співає гордо наш Державний Гімн.
(Звучить Державний Гімн України).
Учитель: – Україна – це отча земля, рідний край, де ми народилися.
Тема нашого Ток-шоу «Патріотизм – це актуально?» проведеного експрес-голосування, чи є патріотизм актуальним сьогодні. Експрес-голосування проводиться шляхом підняття рук тими, хто має позитивну відповідь на головне питання Ток-шоу.
Сьогодні з’ясуємо:
А) що таке є «патріотизм», які поняття він поєднує в собі.
Б) побудуємо Модель патріотизму у вигляді будинка, в якому є фундамент – те, що лежить в основі патріотизму; міцні стіни – те, з чого складається патріотизм; вікна – те, як проявляється патріотизм у світі; дах – те, що захищає патріотизм.
 Ведучий ставить перше запитання: «Шановні учасники, які поняття поєднує в собі ПАТРІОТИЗМ?».
 (любов до Батьківщини, повага до мови, знання історії, шанування культури, традицій, зацікавленість видатними особистостями, сумлінна праця, пропаганда (популяризація) українського у суспільстві і світі
Дякую всім, хто взяв участь у нашому невеличкому дослідженні.  Саме за допомогою цих названих вами понять, а також понять, що спадуть вам на думку наприкінці нашого Ток-шоу, ми побудуємо модель ПАТРІОТИЗМУ.»
–    Про етапи становлення України, її історію вам розкаже експерт- історикознавець.


історикознавець
Віддавна на території України існували держави скіфів, сарматів, готів та інших народів, але відправним пунктів української державності і культури вважається Київська Русь (ІХ-ХІІІ століття).
Формування новітньої нації припало на часи визвольної війни 1648-1657 років під проводом Богдана Хмельницького проти Речі Посполитої. Результатом війни стало заснування в України козацької держави – Війська Запорозького.
У ХУІІІ столітті козацька автономія була ліквідована. Під час української революції початку ХХ століття постало декілька національних держав: Українська Народна Республіка, Українська Держава, Західно-Українська Народна Республіка.
У 1919 році відбулося возз’єднання українських земель, проголошено Акт злуки. У 1922 році Українська республіка ввійшла до складу Радянського Сюзу. Сучасна держава Україна утворилась у результаті розпаду Радянського Сюзу 1 грудня 1991 року.
Україна – унітарна держава, територія якої поділяється на адміністративно-територіальні одиниці, що не мають статусу державних утворень і не володіють суверенними правами.
Учитель: – А зараз ми проведемо вікторину «Чи знаєте ви Україну?»
1.     У якій півкулі знаходиться на карті наша Батьківщина? (У північній).
2.     На якому материку ми живемо? (Євразія).
3.     Які країни межують з Україною на півночі? (Білорусь).
4.     З якою державою Україна межує на сході? (Росія).
5.     Коли країна проголосила свою незалежність? (24 серпня 1991 року).
6.     Де знаходяться географічний центр Європи? (На території України в Закарпатській області поблизу с. Ділове).
7.     Яка називається найвища вершина Карпат? (Гора Г оверла, 2061 м).
8.     Яка найбільша річка в Україні? (Дніпро).
9.     Як називається столиця України? (м. Київ).
10. Яке найбільше озеро в Україні? (озеро Сасик).
Учитель: – Щороку ви поглиблюєте, збагачуєте новим змістом поняття «Батьківщина». Нещодавно поняття «Батьківщина» обмежувалось для вас рідною хатою, де вперше пізнали любов та опіку мами і тата, ласку бабусі, мудрість дідуся, тепло родини. Проминуло раннє дитинство – і вже стежинка від хати повела вас до школи. Саме тут відкрили для себе, що ви не просто діти своїх батьків, а ще й українці, а Батьківщина наша – Україна, велика і прекрасна.
–      Про різноманіття природних ресурсів Ви довідаєтесь від експерта- природознавця.
природознавець
Природно-ресурсний потенціал України поєднує у собі колосальні запаси корисних копалин і природно-рекреаційних ресурсів. Найважливіші мінерально-сировинні ресурси країни представлені:
  • Кам’яне і буре вугілля – запаси 45,5 мільярдів тон;
  • Нафта і газ – 307 родовищ;
  • Торф – 1,5 тисячі родовищ;
  • Залізні руди – 27,5 мільярдів тон;
  • Марганець – 2,3 мільярди тон.
Україна багата на такі корисні копалини, як: нікель, ртуть, титан, боксити, кухонна сіль, сірка, каолін, вогнетривкі глини, облицювальне каміння та інші.
Більша частина території України розташована в західній частині Східноєвропейської рівнини. Завдяки теплому клімату, гарному рельєфу і чорноземам, що є третиною світових запасів, в Україні надзвичайно сприятливі умови для сільськогосподарського виробництва.
В Україні нараховується понад 70 тисяч річок та 20 тисяч озер, 9 мільйонів гектарів країни вкрито лісами, що становить 15% від її площі.
Учитель: – Україна – одна з найбільших держав Європи. За офіційною статистикою на 1 січня 2014 року в Україні проживає 45,5 мільйонів осіб. За цим показником Україна займає 29 місце у світі. Оскільки це велика країна, то живуть у ній люди різних національностей. Поряд з українцями на території України проживають представники понад 100 національностей.
А зараз ми з вами проведемо Конкурс «Мовознавство для допитливих»:
Завдання: Здійсніть подорож містами України і скажіть, хто вас зустріне:
у Києві – (киянин);                                      у Донбасі – (донбасівець);
у Кіровограді – (кіровоградець);                              в Одесі – (одесит);
у Харкові -(харків’янин);                        у Чернівцях – (чернівчанин);
у Львові – (львів’янин);                              у Чернігові – (чернігівець);
у Сумах – (сумчанин);                                у Полтаві – (полтавчанин).
Учитель: – Мова відіграє важливу роль не лише у становленні націй, але й у житті кожної людини, адже слова мають свою енергетику, а отже – чинять вплив на нас із вами. Детальніше вам розповість експерт-лінгвістів.
лінгвіст
Український народ має давню історію, він витворив оригінальну й неповторну культуру, відому всьому світові.
Однак найголовнішою ознакою, що дає йому право називатися нацією, є мова – його найбільша духовна цінність. Це найдорожчий скарб, переданий нам попередніми поколіннями, виплеканий у давньому переказі, у народній пісні, у влучній приказці. Пригадаймо слова Панаса Мирного: «Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це мова. Ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, і розум, і досвід».
Якщо в народу відібрати його мову, він зникне, втративши культуру та історію. Один давньогрецький філософ казав: «Заговори, щоб я тебе побачив». Це дуже символічний вислів із глибоким змістом. Якими побачать українців інші народи, залежить від самих українців. Ми хочемо бути багатомовними та освіченими, хочемо, щоб про нас знав увесь світ, хочемо шанувати та любити рідну мову. Українська мова – це святі скрижалі української нації, тому її слід берегти, пишатися нею, завжди пам’ятаючи про її значення, про її цілющу, відроджуючу силу:
Ми з нею відомі усюди,
Усе, що треба, нам є
А хто свою мову забуде,
Той серце забуде своє.
Вона, як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот.
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.В. Сосюра
Учитель: – Українська пісня – це частина духовного життя народу і вона не залишає його ні в радості, ні в смутку, крок у крок слідує за ним від дитинства до старості.
–      А зараз ми проведемо конкурс «Українська пісня».
Учитель: – Слава країни – це не лише її територія, мова, природні багатства, а головне – люди, які своїми здобутками прославляють країну на весь світ. Слід згадати найвидатніших з-поміж тих, чиї імена назавжди увійшли в історичну пам’ять, у душу народу українського.
–      Про них Вам розкаже експерт-соціолог.
соціолог
Тарас Григорович Шевченко – український поет, філософ, письменник, графік, художник, політик, громадський діяч, і, як кажуть самі українці, духовний батько сучасного українського народу.
Григорій Сковорода – педагог, поет, просвітитель, філософ, автор трактатів, байок, пісень.
Микола Лисенко, український композитор, автор опер «Тарас Бульба», «Наталка Полтавка», «Енеїда», автор дитячих опер і оперет.
Михайло Грушевський – історик, організатор української науки, професор, автор ілюстрованої історії України.
Борис Патон всесвітньо відомий вчений у сфері металургії і технології металів, академік, президент Національної АН України, автор технології зварювання тканин.
Ігор Тамм – видатний фізик-теоретик, лауреат Нобелівської премії з фізики. Його дитинство пройшло у Єлисаветграді (нині Кіровоград), закінчив Єлисаветградську чоловічу гімназію (1913 р.).
Микола Амосов – видатний український лікар, учений у сфері серцево- судинної хірургії, біокібернетик.
Леонід Каденюк – перший космонавт незалежної України, Г ерой України.
Відомі українські спортсмени:
Сергій Бубка (стрибки з жердиною), Лілія Подкопаєва (спортивна гімнастика), Оксана Баюл (фігурне катання), Яна Клочкова (плавання), Олег Блохін і Андрій Шевченко (футбол), Ірина Дерюгіна і Ганна Безсонова (художня гімнастика), брати Віталій та Володимир Клички, Василь Ломаченко і Олександр Усик (бокс).
Учитель: – У прислів’ях, приказках, крилатих виразах втілені моральні цінності українського народу, які живуть сотні років та висвітлюють найвищу мудрість – як бути Людиною.
–      А зараз ми проведемо конкурс «Дерево мудрості».
(На гілках виробленого з паперу дерева висять незакінчені прислів’я. Учням пропонуємо закінчити їх).
«Без верби і калини.» (немає України).
«Людина без рідної землі.» (як соловей без гнізда).
«За рідний край.» (життя віддай).
«Та земля мила.» (де мати народила).
«За народ і волю.» (віддамо життя і долю).
«Жити – .» (Вітчизні служити).
«Нема на світі другої України.» (немає другого Дніпра).
А тепер, шановні учасники та гості, пропоную вам знов звернутися до питання: Які поняття об’єднує в собі ПАТРІОТИЗМ?». Ми з вами визначилися, що вміщує в собі таке велике, ємне слово ПАТРІОТИЗМ. Давайте ж розставимо пріоритети і побудуємо МОДЕЛЬ ПАТРІОТИЗМУ
Ведучий ставить учасникам підсумкове питання: що ж вміщує в собі ємке поняття ПАТРІОТИЗМ? В результаті на уроці ми отримали таку модель у вигляді будиночка.

1.     Підведення підсумків

Учитель: – Україна багатонаціональна, багатомовна, але Україна єдина. Пам’ятаємо, не забуваємо і цінуємо нашу Батьківщину. Збережемо наш патріотизм, віру та силу духу для наступних поколінь.
День Европи
Ведуча: 1. Доброго дня, шановні гості, вчителі, учні! 
2. Ми раді вітати Вас сьогодні у залі
1.Щастя Вам, добра і миру! 
Запрошуємо Вас на святкування Дня Європи. 
Звучить пісня Раїси Кириченко «Моя Україна – червона калина». На моніторі-зображення краєвидів України. 

Ведуча: Кожна людина з великою любов’ю і душевним трепетом 
згадує місце, де народилася, де минуло її дитинство. І якщо скласти маленькі 
батьківщини кожного з нас, вийде велика держава – Україна. 

Ведучий: Україна – це наша земля, рідний край, наша країна з 
багатовіковою історією, мальовничою природою, чарівною піснею, і, зрозуміло, талановитими людьми. 

1. Україно, моя держава! 
Про тебе лине у світі слава. 
Така могутня, як сила неба, 
Дивись, людино, це все для тебе! 
2. Моя країна - соборна, вільна! 
Моя країна - держава вільна! 
Вона у всесвіті одна така, 
Вона серед усіх країн свята! 
3. Вже колоситься і жито й пшениця, 
Роса голубіє, співає дзвінниця. 
І ми, твої діти, тебе величаєм, 
Народи, країни, гостинно вітаєм! 
(звучить Гімн Євросоюзу, заходять представники різних країн ЄС з прапорами) 
²               Ведучий 25 березня 1957 року у Римі було створено Європейський економічний Союз; 
- його утворили 6 країн: Франція, Німеччина, Італія, Бельгія, Нідерланди, Люксембург; 
- у 1973 році приєдналися Данія, Ірландія, Великобританія; 
-у 1981 -Греція; 
- у 1986 - Іспанія і Португалія; 
- у 1995 - Австрія і Фінляндія; 
- \ травня 2004 року відбулося найбільше в історії розширення ЄС. До його складу 
ввійшли: Кіпр, Мальта, Угорщина; 
- Польща, Словацька республіка; 
- Латвія, Естонія, Литва; 
- Чеська республіка, Словенія; 

Європа - наш спільний дім, 
Європа - колиска усіх країн! 
Шляхом єдиним, прямуй до мети, 
Європа - це дім, де живем я і ти! 
Усі ми різні, бо ми народ! 
Усі ми рівні, шукай, знаходь! 
Хай буде мир на всій землі, 
Країни різні, а ми одні! 
Європа багатолика: єдина, близька, велика! 
(мелодія Гімну гучніше звучить, діти, махаючи маленькими прапорцями, виходять і сідають у залі) 

Вчитель: Цими весняними днями в нашій державі з метою донести до українців національні надбання різних країн європейської цивілізації проводиться День Європи. Наша з Вами зустріч теж присвячена цій події. Скажіть, що Вам відомо про Європу? Як бачите, зовсім невеличкою інформацією ви володієте. То ж спробуємо під час нашої гри дізнатися більше. Саме наша пізнавально – розважальна програма і покликана донести до вас багато невідомого, можна сказати, загадкового, що таїть в собі Європа. Символом Європейського Союзу є синє полотнище з дванадцятьма зірочками. Спробуємо створити такий символ під час нашої гри. За кожне правильно виконане завдання ви будете прикріплювати на синьому полотнищі зірочку. То ж вирушаємо в подорож. 
¯конкурс «Євроалфавіт». Вам потрібно за одну хвилину скласти якомога більше назв європейських держав. (звучить лірична музика європейських композиторів) 
Дякую. З першим завданням Ви справились дуже добре і отримуєте можливість прикріпити першу зірочку. 
¯Всі ви дуже добре знаєте народну гру «Третій зайвий». До речі, вона в різних державах Європи називається по - різному, але її зміст схожий. 
На дошці ви бачите прикріплені групи слів з певної теми. Серед них третя назва зайва, тому що вона не стосується Європи. Вам потрібно назвати зайве слово. 
1. Назвати, яка річка не зустрічається в Європі. ( Амазонка, Дніпро, Дунай) 
2. Столиця якої держави зайва? ( Київ, Пекін, Варшава) 
3. Чи всі казкові герої створені європейськими казкарями? (Карлсон, Дюймовочка, Алі - баба) 
4. Який з танців відноситься не до європейських? (Вальс, Ча – ча – ча, Гопак) 
5. Гори, яких не знайдете в Європі. ( Кордильєри, Карпати, Альпи)
 
Молодці, добре справилися із завданням і отримуєте ще одну зірочку.
 ¯Зараз ми пропонуємо вам відпочити, але в той же час і довідатися про невідому для вас інформацію. В нас є красива «Євроромашка». Але вона незвичайна. В ній таїться деяка інформація. Я запрошую п’ятьох учасників вибрати собі одну з пелюсток, а що на них ви зараз дізнаєтесь. 
1.Європейський Союз – це організація, яка об’єднує 27 демократичних європейських країн. Країни, що входять до його складу, заснували спільні органи управління, яким делегована частина повноважень, завдяки чому стало можливим приймати рішення з певних питань, які становлять спільний інтерес на європейському рівні. Ідея створення цієї організації була задумана для того, щоб більше ніколи не повторилися масові вбивства та руйнації, що відбувалися під час Другої світової війни. Вперше цю ідею запропонував Міністр закордонних справ Франції Роберт Шуман у промові 9 травня 1950 року. Цей день став днем народження Європейського Союзу і тепер щороку святкується як День Європи. 
2.Прапор ЄС. Історія створення прапору припадає на 1955 рік. Тоді Європейський Союз існував лише у вигляді Європейського об’єднання, до якого входило шість країн. Довго йшло обговорення ескізу прапора. Згодом було прийнято нинішній варіант – коло з 12 золотих зірок на блакитному тлі. Число зірок не має нічого спільного з кількістю країн – членів організації. В різних традиціях 
«12» є символічним числом, що означає абсолютну досконалість. Це також і кількість місяців року, і кількість цифр на циферблаті годинника, тоді як коло є ще і символом єдності. 

3. Європейський гімн. У широкому значенні – це гімн не лише Євросоюзу, але й усієї Європи. Музика гімну взята з дев’ятої симфонії, яку Людвіг Ван Бетховен написав у 1823 році. У фінальній частині своєї симфонії Бетховен поклав на музику «Оду до радості», написану у 1785 році Фрідріхом фон Шіллером. У цьому вірші знайшла відгук ідея братання народів, яку поділяв і Бетховен. У 1972 році Рада Європи схвалила бетховенську тему 
«Оди до радості» як свій гімн. 
У 1985 році гімн було схвалено президентами та главами урядів країн ЄС як офіційний гімн ЄС. (прослухайте).
 
4. Європа – Україна . Україна – європейська держава, яка завжди була своєрідним 
культурним мостом між Європою та Азією. Вона розташована на величезній рівнині, що простяглася від Карпатських до Кавказьких гір. Наша держава межує з європейськими країнами: Польщею, Словаччиною, Румунією, Угорщиною, Молдовою, Білорусією, Росією. Найбільша річка України – Дніпро. На її території розташовані Карпатські та Кримські гори. Найвища вершина – Говерла. Україна завжди славилася своїми чорноземами, на яких вирощувалися чи не найвищі в Європі врожаї зернових. 
5. Україна не входить до Європейського Союзу. Сьогодні ЄС і Україна мають спільний кордон і як безпосередні сусіди прагнуть посилювати свою політичну та економічну співдружність. У 2005 році підписаний спільний План дій. Цей План є важливим новим кроком у процесі єднання європейських держав.)
 
Ви дізналися з даної інформації багато цікавого і заслуговуєте ще на одну зірочку.
¯Продовжуємо нашу гру. Пропонуємо вам «Діжечку з запитаннями». 
Ваше завдання виймати м’ячики з номерами, а я буду зачитувати запитання, яке стоїть під ними. Правильні відповіді принесуть вам ще одну зірочку. 
1.Чи належить США до країн ЄС? (Ні) 
2. Коли в Європі відзначається День Європи ? (9 травня) 
3. Чому на прапорі ЄС завжди 12 зірок ? (символ завершеності і досконалості) 
4. Яка німецька автомобільна фірма користується великою популярністю? (Фольксваген) 
5. Моторолер вперше було виготовлено в… (Іспанії) 
6. Яка валюта популярна в Європі? (євро) 
7. В якій країні випускають машину «Вольво» ? ( Швеція) 
8. Хто написав казку «Гидке каченя»? ( Андерсен) 
9. Назвати столицю Великобританії. (Лондон) 
10. Півострів, який за формою нагадує чобіт. (Апеннінський) 
11. Найбільша за площею європейська держава. (Україна) 
12. Найвища гірська система Європи. (Альпи) 
13. Столиця мод .(Париж) 
14. В якій країні кожного року проводиться найвідоміша у світі велогонка « Тур – де – Франс» ? (Франція) 
15. Якими квітами засівають у Франція поля на честь воїнів, що загинули в Першій світовій війні? (маками) 
16. В якій країні було виведено породу собаки, що характеризується хоробрістю та вірністю і називається вівчарка.(Німеччині) 
17. Яка країна славиться виробництвом годинників, точних інструментів? (Швейцарія) 
18. З якої країни експортують компактдиски? (Німеччина) 
19. Відома футбольна команда Іспанії. (Барселона) 
20. Чим славиться Венеція? ( щорічні регати на венеціанських каналах) 
21. Яка найменша країна світу знаходиться на території Європи? (Ватикан) 
22. Чим відоме місто Мілан? (знаменитими Будинками моди – Гуччі, Прадо, Армані, Валентино) 
23. Який карнавал вважається найвишуканішим і коли він проводиться? (Венеціанський, перед християнським Великим постом) 
24. Відомий італійський оперний співак. ( Лучано Паваротті)
¯Ви просто молодці. Одержуєте ще одну зірочку. А зараз ми побуваємо в гостях в європейських казкарів. Наша зупинка так і називається «В гостях у казки». А провести даний етап гри погодилась сама Попелюшка. 
Попелюшка. Я рада побувати у вас в гостях. І принесла для вас сюрприз. Вам треба відгадати, з яких казок є ці фрагменти, а за це отримаєте ще одну зірочку. 
1. Солдатик стояв, освітлений яскравим полум’ям, і йому було дуже жарко, але чи було це від вогню, чи від кохання, він і сам не знав. Він дивився на маленьку балерину, вона на нього, і він відчув, що тане, але все ще стояв непохитно з рушницею на плечі. Раптом двері в кімнату розчинилися. Протяг підхопив балерину, і вона, як метелик, пурхнула в пічку, просто… 
(«Олов’яний солдатик» Г.Х.Андерсен) 
2. Хто співав таку пісеньку: 
«Ути, боссе, буссе, бассе, 
Бассе и отдохнём. 
Пусть двести булочек несут 
На день рождения к нам, 
А мы с тобой устроим тут 
Ути, боссе, буссе, бассе, 
Бассе и тарарам. 
(«Карлсон, який живе на даху» Астрід Ліндгрен) 
3. В королівському замку біля вікна – рама його була з чорного дерева – сиділа молода королева і шила. Задивилась на сніг і вколола палець голкою. Неболяче вколола палець, а все – таки три краплі крові впали на сніг. 
«Яка гарна червона кров на білому снігові, - подумала королева. – Як би мені хотілося мати донечку, білу, як сніг, зі щічками рум’яними, як кров, з волоссям чорним, як чорне дерево». Пройшло небагато часу, і бажання королеви здійснилося. Народилась в неї маленька красива дівчинка…
Білосніжка» брати Грімм) 
4. Через две минуты борода его была вполне пригодна к употреблению. Он вырвал два волоска, и не успела ещё растаять в воздухе сопутствующая этому хрустальная музыка, как одежда наших друзей стала выглядеть так, словно её только что хорошенько отутюжили, а обувь не только заблестела, но даже запахла самым дорогим сапожным кремом. 
(«Старик Хотабыч» Б.Лагина) 
5. Вона була така ніжна, маленька, всього з дюйм зростом, ось її і прозвали….(«Дюймовочка» Г.Андерсен) 
6. Про кого йдеться? (Він), забувши про втому, біг попереду карети і всім, кого зустрічав по дорозі, наказував говорити одне й те саме, що у маркіза Карабаса такі володіння»? (про Кота у чоботях) 
7. Кому належать слова: « Ось цей маленький ключик – від комірчини в кінці великої темної галереї нижнього поверху. Відчиняйте всі двері, ходіть усюди, куди вам заманеться, але в ту комірчину я вам забороняю заходити. Коли ж ви мене не послухаєте і відімкнете її, то можете всього чекати від мого
гніву».? (Синій бороді) 
8. Яким було друге ім’я принцеси: «А принцеса тим часом йшла сільською дорогою. Вона заходила у придорожні хати і просила взяти її на службу. Але ніхто не хотів наймати принцесу, бо … вона виглядала дуже потворною»? 
(Осляча шкура) 
Молодці! Завдання виконали добре, я вам вручає ще одну зірочку. А зараз мені слід поспішати до своєї злої мачухи. До побачення. 
Музика… Це слово відоме кожному з нас ще змалку. Адже в наше життя вона приходить з самого народження. Ми з вами вже говорили про гімн Європейського Союзу і згадували прекрасного композитора Людвіга Ван Бетховена. Ця людина неперевершено була закохана в музику. Дуже часто він за роботою над тим чи іншим твором забував про їжу. Коли його кликали на обід, він доводив, що вже пообідав. 
Про життя цього музиканта існують теж бувальщини. Декілька з них пропонуємо вашій увазі. 
Коли Бетховен здобув загальне визнання як видатний композитор, його почали запрошувати на домашні концерти вельможні меценати. Але він не став до них ласкавіший, був з усіма рівний. Якось Бетховен грав свою сонату в розкішному салоні й раптом помітив, що один із австрійських міністрів стиха розмовляє зі своєю сусідкою. Композитор припинив гру, вигукнув: « Для таких свиней я не граю!». Вибіг із кімнати. Його довго умовляли повернутися, та він категорично відмовився йти, за його словами, у «хлів». Я сподіваюсь, що наші учні вміють слухати класичну музику і вести себе як належить. А чи вмієте ви розв’язувати кросворди? Зараз ми перевіримо. 
¯Пропонуємо вашій увазі «Єврокросворд» . 
1. Гори, які розташовані в Україні, Румунії, Угорщині… (Карпати) 
2. Річка, яка бере початок в Європі, а протікає через Україну і впадає в Чорне море. (Дунай) 
3. Одна з держав, кордони якої межують з Україною (Польща) 
4. Прибалтійське місто, в якому кожного року відбуваються пісенні фестивалі (Юрмала) 
5. Одне з морів, що омиває Європу? (Балтійське) 
6. Переможець «Євробачення – 2004» (Руслана) 
7. Збірна якої країни виграла чемпіонат Європи з футболу в 2004 р
. ( Греція) 
8. В якій країні проходи
в чемпіонат Європи з футболу в 2012 році? (Україна) 
Ви справжні знавці Європи. Тож одержуйте зірочку. 
¯Ще один конкурс. Підібрати відповідності. Потрібно столиці держав з’єднати з назвами країн, яким вони належать. 
Варшава
              Чехія 
Прага
                  Австрія 
Відень
                 Польща 
Берлін
                Україна 
Київ
                    Румунія 
Бухарест
            Болгарія 
Софія
                 Німеччина 
Дякую. За виконане завдання я вручаю зірочку. 
¯Чи знаєте ви традиції європейців? Зараз перевіримо. Я називаю певну традицію чи звичай, а вам потрібно назвати країну, де це відбувається. 
1. Яка квітка є символом Нідерландів? - півонія 
- тюльпан  - фіалка 
2. Як називається птах, що є символом миру? - голуб 
     - лелека   - папуга 
3. Ця країна відома в усьому світі своїми «томатовими боями»: 
- Італія 
      - Бельгія        - Іспанія 
4. В якій країні на Новий Рік гість повинен принести хоча б маленький шматочок вугілля? - Німеччина 
     - Великобританія    - Україна 
5. На яке свято дітям під подушечку кладуть подарунки, а непослухам різочки 
? - Новий рік  - Великдень  - Святого Миколая 
6. В якій державі популярністю користується бій биків або корида? 
- Іспанія 
- Україні  - Австрії 
7. Назвіть східноєвропейську традицію, яка пов’язана з Великоднем: 
- розмальовувати яйця 
                 - приносити подарунки товаришам 
- класти в шкарпетку дітям подарунок 
Як бачите, в нас небагато залишилося одержати зірочок. Тож спробуємо це зробити. 
¯Ви вмієте співати.? Тоді пропоную завдання під назвою «Заспівай – мо» 
потрібно виконати пісні мовами, які зустрічаються в Європі. Можливо, це буде українською, російською, англійською, французькою чи німецькою мовами. 
¯І це завдання ви виконали відмінно. Тоді передостанній наш конкурс буде проходити на валютній біржі. Назвіть, які грошові одиниці Європи ви знаєте чи чули. Я бачу, що ви компетентні в цьому питанні. Тож відкриваємо нашу «валютну євробіржу» 
- За які гроші ви купите яблуко, наприклад у Латвії (лат) 
- А якщо я запропоную вам придбати мовою оригіналу казки братів Грімм ( марка) 
- Магазини Нідерландів вас приваблюють чарівними 
тюльпанами. Які гроші вам потрібно мати в цій країні? ( гульден) 
- Великою популярністю в Італії користуються страви з макаронів. За які гроші ви зможете їх купити? ( ліра) 
- Якщо у вас з’явиться бажання подивитись фестиваль в Юрмалі, то вам для подорожі необхідно запастися якими банкнотами? (лат) 
- Мальта - країна сонця. Багатьох туристів з Північної Європи приваблює природа цієї країни. Чимало іноземців купують тут дачі та вілли. За яку валюти ви це можете зробити?(мальтійська ліра
) 
Молодці. І ви маєте ще одну зірочку. 
¯Заключний конкурс називається «Темна європейська конячка» 
В темному ящику знаходяться речі, які необхідно впізнати за описом. 
1) Ця страва дуже популярна в Італії. Під час приготування в неї кладуть сир, нарізані овочі, м’ясо чи рибу і заправляють томатним соусом. (піца) 
2) Відома і популярна технічна культура в багатьох країнах Європи. З неї виготовляють олію. Вона асоціюється в людини з сонцем. (соняшник) 
3) Цей плід особливо популярний у місті Буньоль у провінції Валенсія ( Іспанія). У серпні тут проводиться незвичайне свято – «Томатина». Під час його проведення люди закидають один одного цією рослиною. (помідор) 
4)У Центральній Європі найважливішою культурою, яка складає основу щоденного харчування є … (пшениця) 
Ось ми і переконались з вами, що Європа – батьківщина багатьох народів, культур, мов, традицій. 
В Європейськім Союзі – могутні країни,
І бажає вступити в Союз Україна.
Ми – держава незламних людей,
Маємо безліч пропозицій, цікавих ідей.
Сміливо дивімось у майбуття,
Цікаве й щасливе творімо життя.

На все добре! До нових зустрічей.




















Немає коментарів:

Дописати коментар